Концепція / 5 Odessa Biennale of Contemporary Art
Україна

5 Одеська бієнале
сучасного мистецтва

26 Серпня — 30 вересня, 2017

Зона турбулентності

Опісля півстоліття «Футурошоку» Елвіна Тоффлера видатні менеджери з продажу виявили, що ми опинилися в турбулентному потоці V.U.C.A. – Нестабільності, невизначеності, складності та двозначності.

Неважко помітити, що ситуації турбулентності суть періодичні фази у стані людської культури. І виникають вони в результаті самої культурної діяльності.

Так, ейдос визначеності і досконалості в епоху Відродження, змінюється турбулентними вихорами Бароко. Але якщо раніше “турбулентність” в культурі визначалася як «кризові» або «перехідні» періоди, зі своїми просторово-часовими межами, то зараз стан турбулентності претендує на безмежність.

Стародавнє прокляття “Щоб ти жив в епоху змін!” Втрачає свій сенс, бо інші епохи, епохи стабільності, сучасною культурою не передбачаються, а «вихід» із зони турбулентності мислиться лише у формі катастрофи, яка завершить людське існування в цілому.

Єдність і протистояння приватного та загального вступають в найнебезпечнішу фазу ризику. Терміново потрібні радикальні засоби проектного моделювання в умовах перманентних змін, прискорюваних в геометричній прогресії.

Одним з таких засобів було мистецтво, для якого робота з загальними взаємозв’язками, в тому числі, динамічними, в усі часи була повсякденним завданням. У зоні турбулентності значення цієї функції прагне до нескінченності.

Ми знову і знову закликаємо вдивлятися в суть соціальних проблем за допомогою специфічної і універсальної оптики мистецтва.

Ми існуємо на рубежі, де герметичність аудиторії сучасного мистецтва, породження постіндустріального суспільства, стає нестерпним.

Одеська бієнале сучасного мистецтва в черговий раз ставить перед художниками проблему глобального характеру, що, на думку багатьох авторитетних фахівців, є однією з ознак провінційності або маргінальності.

Однак в епохи фундаментальних криз, і тим більше – кризи фундаментальності – вірні начерки майбутнього нерідко виникали на полях канонічних текстів, на кордонах, плавящихся у вогні інновацій.